Jeg tilbyr

Privatøkonomisk rådgivning som passer ditt behov

Ukens skattetips (uke 14)

Publisert på
Pensjonskapitalbevis er noe du får når du slutter eller bytter arbeidsgiver og som viser din oppsparte pensjonskapital fra tidligere arbeidsforhold. For å få et pensjonskapitalbevis må du ha jobbet minst 12 måneder hos hver arbeidsgiver. Når dette pensjonskapitalbeviset er aktivt hos en tilbyder av pensjonsordning som f. eks. Storebrand, DNB med flere, så må man som regel betale forvaltningskostnader for at pensjonen skal investeres og forvaltes.

Disse forvaltningskostnader går direkte fra pensjonskontoen din og reduserer innskuddet og avkastningen din. Det beste er da å samle alle disse pensjonskapitalbevisene hos en tilbyder, helst hos tilbyderen som din nåværende arbeidsgiver benytter. På den måten kan din nåværende arbeidsgiver beslutte å dekke alle disse forvaltningskostnadene for deg. 

Dersom dette ikke er mulig, kan man i hvert fall kreve fradrag for disse forvaltningskostnadene. Det gjør man i selvangivelsen og post. 3.3.7 Andre fradrag.

Mine tjenester

  • Hjelp til skattemelding (selvangivelse)

    Skattemelding, fradrag, klager  mv.

  • Hjelp til å bli kvitt inkasso

    Saker, reduksjon, nedbetalingsplan mv.

  • Hjelp til kontroll av gjeld

    Oversikt over gjeldsituasjon, reduksjon, planlegging, gjeldsordning mv.

  • Hjelp til å lage og gjennomføre et budsjett

    Planlegging og gjennomføring mv.